Plán výchovného poradce
Základní škola M. Kudeříkové Strážnice
Příční 1365, příspěvková organizace
Plán práce výchovné poradkyně
Konzultační hodiny: úterý 14:00 – 15:00.
Výchovná poradkyně: Milena Bačíková
Školní rok: 2022/2023
Úkoly v průběhu celého školního roku 2022/2023
Poradenské činnosti:
1) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem)
d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
g) poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
2) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci PLPP a potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
3) Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
4) Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP a intervenčních činností pro žáky se SVP.
5) Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se SVP ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
6) Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se SVP a zejména pro žáky uvedené v §16 ods.9školského zákona
Metodické a informační činnosti
1) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
2) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích pánů, práce s nadanými žáky apod.
3) Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
4) Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
5) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
6) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
7/ Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
a/ v otázkách kariérového rozhodování žáků
b/ s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory
c/ s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP
d/ s tvorbou a vyhodnocováním IVP a PLPP
e/ v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
8/ Vytvoření systému podpory pro žáky s SVP při distanční výuce.
Nejdůležitější úkoly a akce VP v jednotlivých měsících školního roku 2022/2023
Pravidelně informovat vyučující o nových žácích s PO, následné zpracování veškeré dokumentace (PLPP,IVP) a zanesení do matriky a R 44-99 a všech ostatních hlášení.
Minimalizovat počet snížených známek z chování (ve spolupráci s metodikem prevence a školním psychologem)
Kvalitní inkluzivní vzdělávání ve všech ročnících a třídách (ve spolupráci se ŠSP)
Zaměřit se na problematiku neprospívajících žáků. (ve spolupráci se ŠSP)
Monitorování problematických tříd a následné a okamžité řešení problémů (ve spolupráci s metodikem prevence a školním psychologem)
Zaměřit se více na problematiku žáků nadaných (podpora, nabídky soutěží atd.)
Zaměřit se na začlenění žáků z Ukrajiny do našeho výchovně-vzdělávacího systému.
Nastavení systému podpory pro žáky s SVP v případné distanční výuce.
Všechny plánované akce, jejich termíny a průběh se v letošním školním roce mohou měnit a upravovat dle aktuální situace ve škole v souvislosti s COVID-19.
Zaměřit se na plnění úkolů, které stanovila ČŠI ve svém plánu, a to především na dopady mimořádných opatření v dalším vzdělávání, podpora nadaných a mimořádně nadaných žáků a minimalizace rizikového chování žáků se zaměřením na kyberšikanu. Nastavení vhodných kritérií hodnocení vzdělávání na základě doporučení ČŠI.
Srpen:
- připravit návrh plánu práce výchovné poradkyně na školní rok 2022/2023 a jeho umístění na webových stránkách školy
- zajistit termín veletrhu vzdělávání pro žáky 9. ročníků v Hodoníně (6.10.2023)
- v průběhu školního roku 2022/2023 se bude zvlášť pečovat žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami
- zhotovit nástěnku k volbě povolání a pravidelně ji aktualizovat
- připravit seznamy žáků s podpůrnými opatřeními k 1. 9. 2021
- zajistit financování žáků s PO (pomůcky, asistenti pedagoga, pedagogické intervence,
předměty speciálně pedagogické péče, školní speciální pedagog)
Září:
- doplnit nová vyšetření žáků s podpůrnými opatřeními, aktualizovat jejich seznam, upřesnit počty žáků s PO ve třídách, doplnit do matriky, zapracovat do R44-99 a rychlého hlášení
- zajistit veškerou potřebnou dokumentaci pro žáky s PO (informované souhlasy, IVP, PLPP apod.)
- vypracovat aktuální přehled požadavků pro žáky s PO
- upřesnit počty žáků s PO
- vytvořit ve spolupráci s vyučujícími IVP a PLPP pro žáky s PO dle doporučení z PPP a SPC a seznámit s nimi všechny vyučující - předat veškerou dokumentaci a informace rodičům příslušného žáka s PO
- odeslat statistiku žáků s PO příslušným orgánům
- organizačně zabezpečit adaptační pobyt 6. ročníků na Vápenkách, který se koná ve dnech 12.-14.9.2022 a následně pak provést jeho vyhodnocení
- pomoci založit novým třídním učitelům 6. ročníků portfolia žáků a třídní kroniku
- připravit materiály pro rodiče a žáky 8. a 9. ročníků ohledně přijímacího řízení v tomto školním roce, plánovaných akcí a možnosti profesní diagnostiky (termíny odevzdání přihlášek, přijímacích zkoušek, diagnostické programy,…) a zároveň jejich umístění na webových stránkách školy
- seznámit vyučující se žáky s PO a zapsat je do katalogových listů
- zajistit pomůcky pro žáky s podpůrnými opatřeními (ve spolupráci s ŠSP)
- zajistit termín adaptačního pobytu pro budoucí 6. ročníky
- kontrola matriky a katalogových listů – zda jsou zavedeny všechny potřebné informace k žákům s podpůrnými opatřeními
Říjen:
- návštěva 9. ročníků na veletrhu vzdělávání v Hodoníně (6.10.2022)
- zajistit termín návštěvy žáků 8. ročníků na Úřadu práce v Hodoníně – měsíc duben
- doplnit nástěnky o nové materiály získané na veletrzích vzdělávání
- provést průzkum volby povolání u 5. a 9. ročníku a seznámit učitele a žáky s výsledky průzkumu - přednáška (rozbor s jednotlivými třídami + informace o přijímacím řízení, profesní diagnostice atd.)
- zjistit počty žáků o studium na uměleckých školách a školách s talentovou zkouškou
- zjistit počty žáků vycházejících z 8. roč. (absolvovali devět let povinné školní docházky)
- účast na setkání výchovných poradců, pořádaném PPP
- kontrolní setkání se zástupcem ze SPC
- připravit schůzku s rodiči a žáky 8. a 9. ročníků se zástupci SŠ – 22.11.2022
Listopad:
- rozdat žákům publikace Atlasy školství rok 2023/2024 (pro získání přehledu) a seznámit je s jejich použitím
- pomoci žákům vypsat přihlášky na umělecké školy (musí je odevzdat řediteli příslušné školy do 30.11.2022) a předat zápisový lístek zákonným zástupcům
- neustále aktualizovat nástěnku „Volba povolání“ o materiály příchozí ze středních škol a učilišť, zejména o termíny dnů otevřených dveří na těchto školách – ve spolupráci s kariérovým poradcem
- schůzka rodičů a žáků 8. a 9. ročníků se zástupci SŠ – 22.11.2022
- připravit schůzku pro žáky 9. ročníků s bývalými žáky naší školy, kteří jim blíže představí školu, na které nyní studují – 19.12.2022
Prosinec:
- zjistit počty žáků odcházejících z pátého ročníku na gymnázium
- schůzka žáků 9. ročníků s bývalými žáky naší školy, kteří jim blíže představí školu na které nyní studují (19.12.2022)
- vyhledávání a následná diagnostika nadaných žáků
- kontrola průběžného vyhodnocování PLPP
- zajistit termín návštěvy žáků 8. ročníků na Úřadu práce v Hodoníně – měsíc duben
Leden:
- pomoc vycházejícím žákům a jejich rodičům při volbě příslušné střední školy – individuální konzultační schůzky
- průběžná kontrola financování a případné úpravy
Únor:
- tisk přihlášek na SŠ a jejich předání řediteli školy k podpisu
- schůzka s rodiči žáků 9. ročníků, kde budou informováni o vyplnění přihlášek a postupu pro přijetí na SŠ, zároveň jim budou předány zápisové lístky na SŠ a předány přihlášky na SŠ s informacemi o jejich vyplnění
- pomoc vycházejícím žákům a jejich rodičům při volbě příslušné střední školy – individuální konzultační schůzky
- vypracovat přehled výchovně vzdělávací práce za 1. pololetí školního roku
Březen:
- sledovat včasné odevzdání přihlášek na SŠ
- kontrola průběžného vyhodnocování PLPP
Duben:
- informovat žáky o možnostech odvolání při nepřijetí na SŠ
- informovat neumístěné žáky o druhém kole přijímacího řízení a o volných místech
- aktualizovat seznam přijatých žáků
- navštívit Úřad práce v Hodoníně s žáky 8. AB
Květen:
- zjistit počet žáků neumístěných po 2. kole přijímacího řízení a zajistit jim informace o dalších možnostech studia
- zajistit vyhodnocení IVP a PLPP a odeslání do PPP
- kontrolní setkání se zástupcem z SPC
Červen:
- připravit a uskutečnit setkání budoucích žáků 6. ročníků a třídních učitelů s rodiči
- odevzdat řediteli školy přehled výchovně vzdělávací práce za 2. pololetí školního roku a podklady k výroční zprávě o činnosti školy za výchovné poradenství
- pomoc třídním učitelům a pedagogům při vyhodnocování PLPP a IVP
- zaslat do PPP hodnocení IVP
- kontrola matriky, výkazů apod.
Ve Strážnici dne 29.8.2022
Vypracovala: Schválil:
Mgr. Milena Bačíková Mgr. Petr Tomeček
výchovný poradce ředitel školy