Minimální program prevence rizikového chování ve škole ve školním roce 2022/2023
Školní metodik prevence (ŠMP): Mgr. Dagmar Mlýnková
Konzultační doba školního metodika prevence: kdykoliv mimo vyučování po domluvě.
ŠMP koordinuje tvorbu, realizaci a evaluaci MPP a další aktivity školy, které s prevencí souvisí. Vede deník ŠMP, seznam institucí, organizací a odborníků v oblasti prevence rizikového chování. Informuje pedagogy o správném postupu v případě výskytu rizikového chování a mapuje jejich výskyt ve škole za školní rok. Připravuje podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování.
Obsah:
- Charakteristika školy
- Právní východiska a předpisy
- ŠMP ve škole, informace a komunikace
- Cíle MPP
- Naplňování cílů MPP
Charakteristika školy
ZŠ M. Kudeříkové ve Strážnici je úplná základní škola s prvním až devátým postupným ročníkem v klidné zóně v centru města. Většina žáků navštěvuje školu od první třídy, menší část žáků, převážně druhého stupně, k nám přichází z okolních spádových základních škol. Škola vzdělává zpravidla asi 350 žáků. Areál školy tvoří celek skládající se z pěti budov propojených vzájemně spojovacími chodbami, ve kterých se nachází 18 kmenových tříd a 10 odborných učeben. Máme tělocvičnu, gymnastický sálek na I. stupni a venkovní hřiště. V době volna a přestávek mohou žáci využívat všech vhodných prostor školy, odpočinkové kouty na chodbách, gymnastický sálek, klubovnu a stoly na stolní tenis. Po vyučování je denně pro žáky k dispozici školní družina a školní klub. Při vhodném počasí mohou žáci trávit velkou přestávku ve venkovním areálu.
Pedagogický sbor má okolo 40 členů, a to buď plně kvalifikované učitele, vychovatele, asistenty pedagoga, školního speciálního pedagoga nebo školního psychologa. Někteří učitelé prošli kurzy kritického myšlení, většina pedagogů je proškolena v základním kurzu osobnostní a sociální výchovy a má základní kurz první pomoci a prevence šikany. Převážná většina žáků jsou děti z městského prostředí, menší část dětí přichází z prostředí okolních obcí, menší skupinka dochází z dětského domova ležícího ve spádovém obvodu školy.
Region je rizikový zvýšeným výskytem marihuany, která má u nás dobré ekologické podmínky. Ještě větším problémem je alkohol, protože jeho pití bývá u starších žáků tolerováno jako součást lidových tradic. Pro žáky je často lehce dostupný doma, protože část domácností si vyrábí svoje víno i kořalku a ostatní jej získávají v rámci sousedské výměny darů a výpomoci. Častou drogou našich žáků jsou tabákové výrobky v jakékoliv podobě, jejichž konzumace je monitorována a konzultována s rodiči. Problémy s užíváním návykových látek přímo ve škole jsou minimální.
Škola je zapojena do projektu Zdravá škola.
Škola získala status „Rodiče vítáni“. Rodiče mohou školu navštívit kdykoliv po vzájemné dohodě s vyučujícím. Zvlášť vyhrazenými příležitostmi pro setkání jsou konzultační hodiny, třídní schůzky a akce pro veřejnost (škola pořádá Den otevřených dveří pro veřejnost, děti i rodiče, školní akademii s výstavami žákovských prací atd.). Rodiče jsou o činnosti školy informováni také prostřednictvím školního časopisu Tahák a webových stránek školy. Při škole pracuje občanské sdružení rodičů OSMA, jehož základním cílem je vytvářet na základní škole a v jejím okolí podmínky k lepšímu vyžití dětí a k větší podpoře rozvoje jejich talentu.
Naše škola spolupracuje se zřizovatelem, Městskou knihovnou, Městským muzeem, Dětským domovem, Domem dětí a mládeže, Kulturním domem Strážničan, Klubem důchodců, Základní uměleckou školou, NÚLK (skanzenem), místními tělovýchovnými spolky, Domovem pro seniory, Charitou, mateřskou školou a ostatními školami ve Strážnici. Dále využíváme služeb Vzdělávacího a informačního střediska Bílé Karpaty, Pedagogicko psychologické poradny Hodonín, Střediskem výchovné péče v Hodoníně, Úřadem práce v Hodoníně a se SSŠ.
Pedagogové mají vytipována riziková místa školy, kterým je pak při dohledech věnována zvýšená pozornost. Žáci jsou obeznámeni s pravidly bezpečného chování, používání mobilů i zákazem manipulace s návykovými látkami (viz školní řád).
Právní východiska a předpisy
- Metodický pokyn ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních, č. j.: MŠMT – 21149/2016
- Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č. j.: 21291/2010-28), včetně 22 příloh v aktuálním znění.
- Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních
- Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019 – 2027
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb, v platném znění.
- Školní řád platný od 1. 9. 2021
ŠMP ve škole, informace a komunikace
ŠMP a ostatní pedagogové školy spolupracují při prevenci rizikového chování, jeho odhalování, řešení vzniklých situací, tvorbě a evaluace MPP. Schůzky ŠMP a jednotlivých pedagogů probíhají podle potřeby. ŠMP má na starosti především prevenci rizikového chování a přípravu podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování.
a) Pravidelné kontakty školního metodika prevence (ŠMP) s metodikem prevence PPP se budou konat 2x. Setkání probíhají v prvním i druhém pololetí na setkání okresních metodiků ve Veselí nad Moravou. Dále se kontaktujeme pouze dle potřeby telefonicky a e-mailem.
b) Spolupráce s výchovnou komisí-schůzky budou probíhat podle potřeby. Složení výchovné komise: vedení školy, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog a školní metodik prevence. Řeší se zde aktuální výchovné problémy ve škole, problém šikany, objevení návykových látek. V rámci schůzek probíhají i jednání s třídním učitelem dané třídy, kde k problému došlo.
c) Informace zákonným zástupcům o realizaci programu a o způsobech řešení problémů. Organizované osobní setkání s rodiči probíhá 3x ročně na třídních schůzkách, neorganizované setkání na konzultačních hodinách probíhá po domluvě mezi učiteli a rodiči kdykoliv, přednostně v úterý mezi 14 a 16 hodinou. O preventivním programu jsou rodiče seznamováni také na schůzce s budoucími prvňáčky a budoucími šesťáky v červnu školního roku. Kromě třídních schůzek slouží ke komunikaci: webové stránky školy, osobní konzultace s jednotlivými pedagogy, žákovská knížka, mobilní telefon a pošta.
d) Třídní učitel má povinnost sledovat chování žáků v kolektivu a upozorňovat rodiče na případné projevy rizikové chování. V případě problémů škola okamžitě komunikuje se zákonnými zástupci. Základním komunikačním kanálem je elektronická žákovská knížka, dále omluvný list, telefon, e-mail, popřípadě osobní rozhovor (i online).
d) Schránka důvěry pro žáky je zřízena ve 2. patře II. stupně, klíč má školní metodik prevence, který ji pravidelně vybírá a informuje vedení školy. Vedle ní jsou umístěna pravidla jejího používání. Dále funguje elektronická schránka důvěry na Nenech to být (www.nntb.cz)
e) Žákovský parlament – v žákovském parlamentu zastupují každou třídu dva poslanci, a to zpravidla od 5. do 9. ročníku. Vede jej p. uč. Žůrková. Parlament se normálně schází jednou měsíčně, projednává jak návrhy žáků, tak připomínky vedení školy. Nástěnka parlamentu je v 1. patře.
f) Informace o aktivitách školy a školských zařízení školy, které plní roli prevence, podávají při zápisu do školní družiny a školního klubu (první školní den) vychovatelky. Dále také na samostatných nástěnkách umístěných na chodbách školy. Ve školním klubu fungují také zájmové kroužky. Vzhledem k tomu, že se v nich scházejí děti z různých třídních kolektivů, učí se komunikovat s pro ně dosud neznámými vrstevníky, se staršími i mladšími dětmi.
g) Informace o preventivních aktivitách jiných institucí ve městě a mimo ně jsou vyvěšovány na informační nástěnky na 1. a 2. stupni a prostřednictvím třídních učitelů
Cíle MPP naší školy – dlouhodobé (viz preventivní strategie):
- Vytvářet a udržovat pozitivní klima tříd tak, aby žáci a vyučující dokázali hovořit otevřeně a s důvěrou o problémech v třídních kolektivech a ve škole
- vytvořit pozitivní klima celé školy (mezi všemi zaměstnanci navzájem)
- zabránit všemi možnými způsoby ponižování lidské důstojnosti
- vychovávat žáky k zdravému životnímu stylu, který chrání žáky před sociálně patologickými jevy
- podávat žákům ucelené informace o návykových látkách, učit je činit odpovědná rozhodnutí týkající se užívání drogy, učit je techniky odmítání
- systematicky vzdělávat metodika prevence a další pedagogické pracovníky v metodách preventivní výchovy a v technikách preventivní práce s dětmi
- soustředěně se zaměřovat a pracovat s třídními kolektivy jako prevence proti šikaně
Cíle MPP naší školy - krátkodobé:
- primárním cílem je vytváření pozitivního klimatu ve škole a v jednotlivých třídách, což je zároveň prevencí šikany.
- prevence kyberšikany, netolismu, rizikového chování na internetu, závislosti na PC a sociálních sítích, práce s fake news
- zaměřit se při prevenci užívání návykových látek především na alkohol, kouření a jejich užívání našimi nezletilými žáky při kulturních a společenských akcích v našich obcích, komunikace s vedením města a městskou policií
- prevence v dopravní výchově
- prevence poruch příjmu potravy, obezity, sebepoškozování a záškoláctví
- zlepšovat klima školy, komunikaci mezi zaměstnanci a vedením
- vzdělávání pedagogů v oblasti sociální výchovy a prevence
Naplňování cílů MPP:
Základním kamenem prevence je práce TU s třídními kolektivy, především hodiny etické výchovy, akce na stmelení kolektivu (adaptační pobyt, lyžařský výcvik, orientační dny) a spolupráce s výchovným týmem. Podle potřeby provádíme sociometrické šetření (SO-RA-D, B4, B3) v určených třídách, jejichž výsledky mají TU k dispozici. V letošním školním roce se uskuteční velké dotazníkové šetření zaměřené na veškeré VZTAHY ve škole (Kalibro) na 1. stupni.
1) Pravidla pro bezpečný pobyt žáků ve škole
a) školní řád a vnitřní řády ŠD a ŠK
b) Po celou dobu pobytu ve škole nebo na školních akcích budou sledovat pedagogičtí pracovníci chování a projevy žáků, budou upozorňovat metodika prevence a třídního učitele na odlišnosti v chování žáků a budou se snažit je společnými silami odstranit tak, aby v třídních kolektivech vládlo příznivé klima.
c) Pracovníci školy mají vytipované kritické prostory, kde může docházet k šikaně. Těm bude věnována větší pozornost při dozorech. Žákům, kteří se mohou stát oběťmi šikany, bude věnována větší pozornost, stejně tak budou sledováni jedinci se sklonem k provádění šikany. Učitelé jsou seznámeni s pokynem, jak postupovat v případě podezření na šikanu, či jiný sociálně patologický jev. Tento pokyn je k dispozici ve všech sborovnách.
2) Nespecifická primární prevence
a) Do výuky jednotlivých předmětů, zvláště Etv, Prv, Vko, Vkz, Tv, Pč, Př a Čas. Systémově jsou zařazována témata etické a právní výchovy a výchova ke zdravému životnímu stylu. Důležitou součástí této výchovy je osobní příklad pracovníků školy. Jednotliví třídní učitelé mohou pozvat do svých vyučovacích hodin odborníky a specialisty na určitá témata.
b) Nabídka zájmových kroužků pro 1. až 9. třídy v rámci školního klubu a školní družiny
c) Relaxační místa v areálu školy, uvnitř i venku (září a říjen, květen a červen – velká přestávka přístup na školní dvůr, jinak školní klub)
d) školní kolo dopravní soutěže mladých cyklistů
e) školní výlety a exkurze dle ŠVP a zájmu žáků
f) projektové dny školy (Evropský den jazyků, Den zdraví, Den školy, Den Země, Dny čtenářské a matematické gramotnosti)
g) nabídky soutěží pro nadané žáky v různých předmětech
i) návštěva kulturních vystoupení a Poslední zvonění připraveného 9. třídami – podle nabídky
j) nabídka preventivních činností ve městě i okolí
k) Adaptační pobyt – pro 6. AB – dvoudenní akce zaměřená na vzájemné poznání žáků a třídního učitele v novém kolektivu, vytváření pozitivních vztahů a vytipování možných problémů. (září, VP, SP, TU).
l) Lyžařský výcvikový kurz – pro 7. AB - pětidenní akce zaměřená na sport a dobré vztahy (leden).
m) Orientační dny - 8. AB třídenní akce s třídními učiteli; programový pobyt ve Fryštáku, upevnění kolektivů. (duben, TU).
n) Ukončovací pobyt – pro 9. AB – dvoudenní akce zaměřená na upevnění vzájemné pozitivních vztahů, důvěry a spolupráce žáků a třídního učitele. (?).
- o) Návštěva okresního soudu v Hodoníně (9.roč. duben-květen)
3) Specifická všeobecná primární prevence
a) Bezpečné užívání chytrých telefonů a tabletů – třídy 2.AB (organizace Podané ruce)
b) Notes strážníka Pavla – 1. – 4.třídy – Besip, občanské soužití, drogová prevence, prevence kriminality (Městská policie Strážnice)
c) Prevence kouření a alkoholismu pro 3. třídu (organizace Podané ruce)
d) Rizika a dopady dlouhodobého užívání návykových látek pro 9.AB (organizace Podané ruce)
e) Bezpečné chování v kyberprostoru – 4. – 9. ročník (Buch)
f) Přednáška pro dívky v 6. AB (poradna pro ženy a dívky Veselí n. M.)
g) Rizika a dopady příležitostného užívání návykových látek 7. AB (sdružení Podané ruce)
h) Prevence zubního kazu - třídy I. stupně (TU)
i) Dopravní výchova pro 3. - 4. třídu (ve spolupráci s městskou policií)
4) Specifická selektivní prevence
a) Práce s vybranými třídními kolektivy (školní psycholog)
b) Práce s problémovými jednotlivci (školní psycholog)
c) Prevence kyberšikany (Buch)
5) Indikovaná prevence
a) Práce se žáky, kteří v loňském roce byli nebo letos budou odesláni do Střediska výchovné péče v Hodoníně, spolupráce se SVP v Hodoníně.
Přílohy:
Součástí Minimálního preventivního programu je i školní program proti šikanování a krizový plán – šikana, šikana pedagogického pracovníka, návykové látky, tabulka s rozložením primární prevence do jednotlivých ročníků.
Ve Strážnici dne: 12. 9. 2022
Vypracovala: Mgr. Dagmar Mlýnková, školní metodik prevence
Schválil: Mgr. Petr Tomeček, ředitel školy