Školní poradenské pracoviště na zš m. kudeříkové
Poskytování poradenských služeb u nás zabezpečuje školní poradenské pracoviště (ŠPP), kde působí školní speciální pedagog, výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Pedagogičtí pracovníci, kteří působí ve školním poradenském pracovišti, se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s žáky mimořádně nadanými a současně poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
Poradenské služby jsou v základní škole zajišťovány v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy a jsou zaměřené zejména na:
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností v základní škole,
h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných základní školou,
k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti základní školy,
l) spolupráci a komunikaci mezi základní školou a zákonnými zástupci,
m) spolupráci základní školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Organizační struktura, kontakty a konzultační hodiny) ŠPP
Výchovný poradce:
Mgr. Milena Bačíková
(milena.bacikova@zsmkstr.cz)
Konzultace: úterý 14:00 – 15:00 v kabinetu školního poradenského pracoviště
(budova II. stupně, 2. patro, dveře č. 27)
- v případě potřeby dle domluvy
Školní speciální pedagog:
Mgr. Eva Šefčíková
(eva.sefcikova@zsmkstr.cz)
Konzultace: úterý 14:00 – 15:48 v kabinetu školního poradenského pracoviště
(budova II. stupně, 2. patro, dveře č. 27)
- v případě potřeby dle domluvy
Školní metodik prevence:
Mgr. Dagmar Mlýnková
(dagmar.mlynkova@zsmkstr.cz)
Konzultace: přednostně v úterý od 14 do 16 hodin
(budova II. stupně, 2. patro, dveře č. 22)
- v případě potřeby dle domluvy
Školní psycholog:
Mgr. Michaela Hlaváčková
(michaela.hlavackova@zsmkstr.cz)
Konzultace: úterý 14:00 – 16:00 v kabinetu školního psychologa
(budova II. stupně, 2. patro, dveře č. 24)
- v případě potřeby dle domluvy
Program poradenských služeb ve škole (popis a vymezení rozsahu činnosti)
Výchovný poradce:
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací cestě,
- vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vzdělání vyžaduje zvláštní pozornost
- zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb,
- spolupráce se ŠPZ při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP
- příprava podmínek pro vzdělávání žáků se SVP,
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy při tvorbě IVP, práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky a žáky se SVP,
- zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence,
- předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství,
- poskytování informací o činnosti školy a ŠPZ v regionu,
- práce ve výchovné komisi školy,
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v péči PZ,
- vedení písemných záznamů o své práci,
- dále viz příloha č. 3 k vyhlášce MŠMT č. 72/2005 Sb.
Školní speciální pedagog:
- vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb,
- komunikace s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci,
- spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
- vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních potřeb a zařazení do vhodného preventivního programu, zejména stimulačního, nebo intervenčního programu,
- vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče,
- vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovení druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenčních činností,
- diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka,
- speciálně pedagogická a etopedická diagnostika,
- screening, ankety, dotazníky týkající se speciálních vzdělávacích potřeb,
- intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory,
- dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče,
- participace na vytvoření IVP, PLPP a ŠVP,
- průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření,
- participace na kariérovém poradenství,
- úpravy školního prostředí,
- individuální konzultace pro rodiče, pedagogy, s pracovníky ŠPZ
- metodická pomoc třídním učitelům a dalším pedagogům,
- besedy, osvěty a pracovní semináře,
- vedení písemných záznamů o své činnosti,
- koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga,
- dále viz příloha č. 3 k vyhlášce MŠMT č. 72/2005 Sb.
Školní metodik prevence:
- koordinace tvorby, realizace a evaluace minimálního preventivního programu školy,
- koordinace aktivit školy zaměřených na prevenci projevů rizikového chování,
- metodické vedení pedagogů v oblasti prevence rizikového chování,
- koordinace vzdělávání pedagogů v oblasti prevence rizikového chování,
- individuální a skupinová práce s žáky s obtížemi v adaptaci,
- realizace aktivit zaměřených na integraci žáků/cizinců,
- prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů souvisejících s přijímáním odlišností,
- spolupráce s okresním metodikem prevence,
- participace na intervenci a následné péči při výskytu rizikového chování,
- vedení pedagogických pracovníků v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků,
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v péči SPZ v rámci prevence,
- zajišťování a předávání odborných informací o rizikovém chování,
- prezentace výsledků preventivní práce školy,
- vedení databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování,
- koordinace spolupráce školy s Policií ČR, s krizovými centry, s kurátory, s odborem sociálně-právní ochrany dětí atd.,
- předávání zpráv a informací o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům,
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování,
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s rizikovým chováním,
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami učení ve škole,
- práce ve výchovné komisi školy,
- realizace preventivních aktivit (koordinace školního parlamenu),
- vedení dokumentace a písemných záznamů o své práci,
- dále viz příloha č. 3 k vyhlášce MŠMT č. 72/2005 Sb.
Náplň práce školního psychologa
- Psychologická diagnostika a poradenství pro žáky při výchovných problémech.
- Psychologická diagnostika a poradenství pro žáky s výukovými problémy.
- Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
- Poradenské konzultace pro žáky při řešení osobních problémů (vztahové problémy, potíže s adaptací nebo začleněním do kolektivu třídy, rodinné nebo osobní problémy…)
- Péče o integrované žáky (Konzultace a spolupráce s učiteli při vedení žáků a tvorbě IVP/PLPP).
- Konzultace s rodiči při výukových a výchovných obtížích jejich dětí.
- Kariérové poradenství u žáků.
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, učitele a zákonné zástupce.
- Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základní školy.
- Besedy a osvěta (pro učitele, zákonné zástupce).
- Vedení dokumentace a písemných záznamů o své činnosti
Naším přáním je, aby školní poradenské pracoviště sloužilo rodičům, žákům i pedagogům a pomáhalo jim při zvládání a řešení nejrůznějších problémů, které se mohou v průběhu školního roku objevit, ať už se jedná o problémy výchovné, výukové či vztahové.